Osnove baza podataka (ETF AEI OBP 2460) |
|
Opšte informacije |
|
Naziv kursa | Osnove baza podataka |
Oznaka (šifra) predmeta | ETF AEI OBP 2460 |
Studij | ETF-B |
Odsjek | Automatika i elektronika |
Godina | 2 |
Semestar | 4 |
Tip | Izborni |
ECTS | 5 |
Ukupno sati nastave | 60 |
Sati predavanja | 40 |
Sati vježbi | 10 |
Sati tutorijala | 10 |
Cilj kursa - Znanje i vještine koje treba postići student |
|
Kurs ima za cilj dati uvod u sisteme za upravljanje baza podataka, nužno za bazno oblikovanje budućeg inženjera informacionih tehnologija. Pri tome će se postići slijedeći ciljevi: - studenta približiti općim elementima sistema za upravljanje baza podataka; - dati bazne principe kreiranja i korištenja sistema za upravljanje bazama podataka; razviti sposobnost da se ovi koncepti primijene u konkretnim slučajevima. To praktički znači da student osim ovladavanja teorijskim aspektima baza podataka, adekvatno nivou kursa, stječe sposobnost kreiranja i rada sa bazama podataka. |
|
Program |
|
1.Uvod u baze podataka: Historijski pregled nastanka sistema za upravljanje podataka (DBMS). Tipovi sistema za upravljanje bazama podataka. Arhitektura sistema za upravljanje bazama podataka. Osnovni elementi sistema za upravljanje baza podataka. 2.Relacijski model podataka: Elementi relacionog modela podataka. Tipovi veza između tabela. Relacijska algebra. Relacione operacije. Notacija relacionih operacija u relacijskoj algebri. 3.Relacijski upitni jezik: Standardi relacionog upitnog jezika. Relacioni upitni jezik - SQL. SQL naredbe za: Kreiranje objekata, pretraživanje, upisivanje, izmjenu i brisanje podataka, prava pristupa, trigeri. 4.Zavisnosti podataka: Funkcionalne zavisnosti. Višeznačne zavisnosti. 5.Normalizacija: Anomalije ubacivanja, modifikovanja i brisanja. Normalne forme, postupci normalizacije. 6.Integritet podataka: Definicija integriteta podataka. Osnovni načini definisanja uslova integriteta. 7.Transakcija: Definicija transakcije. Granice transakcije. Problemi konkurentnosti. Osobine transakcije. Izvršenje i tipovi izvršenja transakcije. 8.Konkurentan rad: Tehnike kontrole konkurentnosti. Zaključavanje i tipovi zaključavanja. Beskonačno zaključavanje (Deadlock). Kontrola konkurentnosti na bazi vremenskih pečata. Kontrola konkurentnosti na bazi više verzija. Tehnike zaključavanja. 9.Tehnike oporavka baze podataka: Tipične strategije. Osnovni koncepti. Rad sa više baza podataka. Oporavak od katastrofalnih grešaka. |
|
Literatura |
|
Obavezna | 1.Bilješke i slajdovi s predavanja (moći će se preuzeti na WEB siteu Fakulteta); 2.Ramez Elmasri, Shamkant B. Navathe [2000], Fundamentals of Database Systems, Addison-Wesley, 2000 3.C.J.Date,Database in Depth: The Relational Model for Practitioners, O"Reilly, 2005 4.ANSI/ISO/IEC International Standard (IS), Database Language SQL, 1999 |
Preporučena | 1.H. Garcia-Molina, J. D. Ullman, J. D. Widom: Database Systems: The Complete Book, Prentice-Hall, 2001. 2.Silberschatz, H. F. Korth, S. Sundarshan: Database System Concepts, McGraw Hill, 2001. 3.SQL priručnik za relacionu bazu podataka (posoji desetine raznih verzija) 4.B. Zaćiragić: Predavanja (Bilješke i slajdovi s predavanja) iz Sistema za upravljanje baza podataka, Sarajevo, 2004. |
Didaktičke metode |
|
Kurs se provodi kroz teorijska predavanja na kojima se prezentiraju bazni koncepti rada sa sistemima baza podataka. Ova predavanja podržana su izradom zadataka i prikazom primjera od strane nastavnika s ciljem da studenti ovladaju materijom tokom predavanja. Kroz tutorijal se, pod vođenjem i pratnjom tutora, rješavaju i drugi praktični zadaci; ove aktivnosti organizirane su tako da se već tokom izvođenja nastavnog programa kroz domaće zadaće i parcijalne odbrane zadataka, kontinuirano provjerava stupanj pripremljenosti studenata da ovlada znanjima i vještinama koje treba postići u okviru ovog kursa. |
|
Način provjere znanja |
|
Tokom trajanja kursa student prikuplja bodove prema slijedećem sistemu: - prisustvo satima predavanja, vježbi i tutorijala: 10 bodova, student koji više od tri puta izostane s predavanja,vježbi i/ili tutorijala ne može ostvariti bodove po ovoj osnovi; - izrada domaćih zadaća: maksimalno 10 bodova; predviđena je izrada od 5 do 10 domaćih zadaća ravnomjerno raspoređenih tokom semestra; - parcijalni ispiti: dva pismena parcijalna ispita, pri čemu svaki pozitivno ocijenjen parcijalni ispit donosi 20 bodova; Student koji je tokom trajanja semestra ostvario manje od 20 bodova ponovno upisuje ovaj kurs. Student koji je tokom trajanja semestra ostvario 40 i više bodova pristupa usmenom završnom ispitu; ovaj ispit sastoji se iz diskusije zadataka s parcijalnih ispita, domaćih zadaća i odgovora na jednostavna pitanja koja se odnose na teme kursa. Usmeni završni ispit donosi maksimalno 40 bodova. Da bi postigao pozitivnu završnu ocjenu, student na ovom ispitu mora ostvariti minimalno 20 bodova. Student koji ne ostvari ovaj minimum pristupa usmenom dijelu popravnog ispita. Student koji je tokom trajanja semestra ostvario 20 i više bodova, a manje od 40 bodova, pristupa popravnom ispitu. Popravni ispit struktuiran je na slijedeći način: - pismeni dio koji je struktuiran na isti način kao i pismeni parcijalni ispit; u okviru ovog ispita student polaže zadatke iz tema za koje nije postigao prolaznu ocjenu (10 i više bodova) polažući parcijalne pismene ispite, - usmeni dio koji je struktuiran na isti način kao usmeni dio završnog ispita. Usmenom dijelu popravnog ispita može pristupiti student koji je nakon polaganja pismenog dijela popravnog ispita uspio stvariti ukupan skor od 40 i više bodova; ovaj skor sastoji se od bodova ostvarenih kroz: prisustvo nastavi, izradu domaćih zadaća, polaganje parcijalnih sipita i polaganje pismenog dijela popravnog ispita. Usmeni popravni ispit donosi maksimalno 40 bodova. Da bi postigao pozitivnu završnu ocjenu student na ovom ispitu mora ostvariti minimalno 20 bodova. Student koji ne ostvari ovaj minimum ponovno upisuje ovaj kurs. |
|
Napomene |
|
Prilikom polaganja pismenog ispita, student može koristiti od strane nastavnika pripremljenu listu formula koje mogu biti od koristi prilikom rješavanja zadataka. Nije dozvoljeno korištenje drugih bilješki, knjiga, mobilnih telefona niti drugih elektronskih pomagala, osim džepnog elektronskog kalkulatora. Zadaci koje student treba riješiti na ispitu su istog tipa kao oni rješavani tokom izvođenja predavanja i tutorijala. |